گفتگو با حجة الاسلام والمسلمین سید محمد غروی
23 بازدید
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : پژوهش و حوزه ) زمستان 1379 - شماره 4 )(35 صفحه - از 36 تا 70)
تعداد شرکت کننده : 0

پژوهش و حوزه: با تشکر از جناب عالی که در این مصاحبه شرکت کردید اولین سؤال را چنین مطرح می‏کنم: از آن جا که یکی از اهداف مجله، معرفی دین‏پژوهان و محققان حوزوی است لطفا اشاره‏ای به زندگی علمی خود داشته باشید.

حجة‏الاسلام والمسلمین غروی: بسم‏الله الرحمن الرحیم. من هم از شما تشکر می‏کنم. در مورد سوابق علمی که اشاره فرمودید، هرچند چیزی نیست که قابل طرح باشد ولی، اجمالا عرض می‏کنم که از حدود سال

، طلبه شدم و تا سال 48 مقدمات را تا اواسط سطح و مقداری از سطح عالی را تهران در مدرسه آقای مجتهدی و یا خدمت‏برخی بزرگان گذراندم. سال 48 به قم آمدم و بقیه دروس سطح را خدمت آیة‏الله فاضل و مرحوم آیة‏الله سلطانی به اتمام رساندم. سال 50 وارد درس خارج شدم که البته غیر از درس فقه و اصول - که درس اصلی تلقی می‏شد - درس فلسفه هم داشتم. مجموعا درس‏هایی که در زمینه‏فقه و اصول بود -که فقه را تا الان هم رها نکرده‏ام و در خدمت‏بزرگان گذراندم -به این شرح است: حدود دو سال، مقداری از خارج فقه حج را خدمت مرحوم آیة‏الله العظمی گلپایگانی و حدود 4 - 5 سالی خدمت مرحوم آیة‏الله شیخ کاظم تبریزی، بخشی از مباحث طهارت، و نزد آیة‏الله شاه‏آبادی، مقداری فقه -قسمت مکاسب را گذراندم و در حدود 20 سال هم، خدمت آیة‏الله وحید بحث‏های فقهی: مکاسب محرمه، صلات، مکاسب خیارات، قضاء را دنبال کردم. ضمنا مقدار مختصری برای تتمیم بحث فقهی طهارت در درس آیة‏الله آمیرزا جواد تبریزی شرکت جستم. نزدیک یک دوره اصول خدمت آیة‏الله شاه‏آبادی بودم که تکمیل و تتمیم آن‏ها سال 59 بود. چند سالی هم در اصول خدمت آیة‏الله وحید خراسانی بودم. یکی از علایقی که همواره داشته‏ام، الان هم دارم بحث‏های فقهی بوده است، در قسمت اصول هم همین‏طور. در این مدت معمولا یک مباحثه فقه یا اصول یا هر دو را در خلال این سی‏سالی که در قم بودم داشته‏ام. البته این، بخشی از زندگی علمی مرا تشکیل می‏دهد. همواره هم، فلسفه و عرفان مورد علاقه‏ام بوده و هست.

از همان آغازی که قم آمدیم خدمت آیات: محمدی گیلانی، انصاری شیرازی و بعد شاه‏آبادی،جوادی و مصباح درس‏های فلسفه داشتم و دو

دوره هم عرفان خدمت‏حضرت آیة‏الله جوادی، شرح تمهید القواعد و شرح فصوص را گذراندم که آن علایق هنوز هم هست. الان هم بحث‏های فلسفی دارم این‏طور نیست که علایقم به بحث‏های فلسفی قطع و یا گرایشم کم شده باشد.در زمینه تفسیر هم از محضر آیة‏الله مصباح یزدی و هم آیة‏الله جوادی استفاده کرده‏ام. البته در کنار درس‏های حوزه در برنامه آموزشی مؤسسه که اولین گروه، گروه ما بود شرکت داشتم; برنامه‏ای که مربوط به سال‏های 53 و 54 به بعد بود. چند سالی طول کشید که به انقلاب برخورد کرد و به دنبال آن برنامه، کم‏کم وارد فعالیت‏های دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شدم.از این رو از آغاز تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه; با آن همکاری پژوهشی داشتم که دو سال اول مسؤولیت این کار به عهده جناب آقای مصباح بود، ولی به عللی ایشان دیگر آن مسؤولیت را از خودشان سلب کردند. البته ایشان هم بیش از دو سال یا یک سال‏و نیم قول نداده بودند; اما بعد چون دوستان استمرار کار این دفتر را وظیفه می‏دانستند و تشکیل آن برای بازسازی علوم انسانی بود، به این کار ادامه دادند. البته در بعضی مقاطع، مقداری فعالیت دفتر - که امروزه به عنوان پژوهشکده معروف است کند شد; ولی بعد کم‏کم بحمدالله با ورود نیروهای جدید و برنامه‏های آموزشی، کار گروه‏ها از جمله گروه روان‏شناسی -که در خدمت آن بودم شتاب بیشتری پیدا کرد.

غیر از این زمینه‏هایی که اشاره شد، یعنی فقه، اصول، فلسفه، عرفان، طبعا آشنایی اجمالی به روان‏شناسی داشتم که از سال 61 به بعد، این هم یکی از علایق ما شد که در بعضی از مقاطع خودمان درگیر کارهای تحقیقاتی بودیم. این اواخر که مقداری کارها زیادتر شده معمولا اشراف بر

یک سری کارهای تحقیقاتی دارم. البته تقریبا از سال 60 در دانشکده‏ها و دانشگاه‏های مختلف: تهران، شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران تدریس داشتم که حدود 12 - 13 سال آن در دانشگاه شهید بهشتی بود و در آغاز در زمینه معارف اسلامی و بعد زمینه‏های تخصصی فلسفه و کلام، فقه و اصول یا مباحث فلسفی مربوط به روان‏شناسی و برخی از مباحث معارف اسلامی در مورد خانواده یا زمینه‏های روان‏شناسی، در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و احیانا در سطح دکترا بوده است. در سمینارهای علمی نیز در حد وسع شرکت کرده و می‏کنم.

پژوهش و حوزه: با توجه به سوابق علمی خوب شما در سه حوزه علوم عقلی، نقلی و علوم تجربی،با مقایسه این سه حوزه، کارهای پژوهشی خود را هم توضیح بدهید.

حجة‏الاسلام والمسلمین غروی: هر کدام از این دانش‏ها روش خاص به خود را دارد. در حوزه علوم عقلی طبعا روش ما روش، استدلال عقلی است. طبعا رشته‏هایی مثل فقه یا تفسیر که می‏خواهیم معارف الهی را در زمینه‏های مختلف کشف کنیم روش خاصی دارد که در این مورد باید از اصول فقه که به یک معنا منطق استفاده از معارف اسلامی است - استفاده کرد; همچنان‏که باید از رجال بهره برد تا با روش فقاهتی - به روشی که مورد اتقان هست - بتوانیم به مرادهای صاحب شریعت پی ببریم. لازمه این کار بهره‏گیری از اصول فقه، مبانی عقلی، رجال و دیگر علومی هستند که ابزار کارند.

باید گفت روز به روز این روش‏ها -برای این که انسان بتواند مفاهیم دینی را در زمینه‏های مختلف از کتاب و سنت استخراج کند و نیز مبانی ...  ادامه در لیک

آدرس اینترنتی